Pages

Sunday 10 June 2012

Cara memasang butang Facebook Like pada entri blog


Terdapat beberapa kelebihan dalam memasang butang Facebook Like pada entri blog. Apabila pembaca menekan butang ‘Like’, artikel tersebut akan dikongsikan pada Facebook mereka, sekaligus membantu promosi blog anda . Jumlah ‘Like’ juga boleh dijadikan sebagai kayu ukur untuk populariti satu-satu artikel.
Artikel ini akan menerangkan cara-cara memasang butang Facebook Like untuk WordPress secara manual, tanpa menggunakan plugin. Kelebihan cara ini adalah ianya lebih ringan, anda juga dapat membiasakan diri dengan Facebook App, PHP dan kod WordPress. Mari kita mula: 
1. Pertama sekali, anda perlu membuat Facebook App yang baru. Pergi ke Facebook Developers dan tekan “Create New App”
image
2. Berikan nama bagi App anda dan tekan Continue.
image
3. Taipkan captcha yang diberikan dan tekan Submit.
image
5. Facebook App anda telah dibina dan akan digunakan sebentar lagi.
image
6. Pergi ke halaman ini untuk menetapkan rupa bentuk butang Facebook Like anda. Tekan butang Get Code untuk mendapatkan kod.
image
7. Pastikan anda memilih Facebook App yang baru dibina tadi. Salin kedua-dua kod yang diberikan.
image
8. Buka fail WordPress anda. Kod pertama hendaklah diletakkan di bawah <body>. Pada tema Twenty Eleven, ia boleh dijumpai dalam header.php.
image
9. Kod kedua hendaklah diletakkan pada setiap entri. Pada tema Twenty Eleven, ia boleh dijumpai dalam content.php dan content-single.php, sebelum </footer>. Pastikan anda menggantikan kandungan data-href="" dengan <?php echo get_permalink(); ?>
image
10. Kemaskini perubahan yang telah anda lakukan dan buka laman web anda. Jika semuanya lancar, anda akan dapat melihat butang Facebook Like pada setiap entri di blog!

No comments:

Post a Comment